Saturday, January 2, 2016

Redho


Redho.

It is not as easy as it's been uttered.

To soothe your own heart while it's beating unstoppable vigorously
which leading you breathless.
To wait for the rainbow while you have been soaked in heavy rain
and trusting that you will not been drowned.
To search for a single ray in a dark endless tunnel.
To create a hope in an empty heart.
To trust you are not walking alone though only the shadow by your side.
To seek for His Guidance in harsh moment.

Allahu  Allah.
Forget me not.
I surrender to You The Almighty.







Monday, November 30, 2015

Si Tua Itu

Bila nanti kau saksikan sendiri mereka dibalut kafan,
jangan kau menjerit.
Bila nanti perut kau berkeroncong meminta masakan dia,
jangan kau meraung.
Bila nanti hati kau meruntun merindu leteran mereka,
jangan kau meroyan.
Bila nanti bangun pagi kau tahu mereka dah di sana,
jangan kau salahkan Tuhanmu.

Dia dah lama pinjamkan mereka buatmu.
Cuma kau terlalu sibuk.
Tak sempat walau mengerling wajah tua itu.
Terlalu sibuk.
Tak sempat walau bagi senyuman nipis kepada si tua itu.
Terlalu sibuk.
Tak sempat walau bercakap dua puluh empat saat bertanyakan khabar si tua itu.
Terlalu sibuk.
Tak sempat walau menjenguk si tua itu sejauh dua puluh empat kilometer.
Tribute kepadamu yang sibuk di sana.
Eh tak mungkin sempat kau buka mukabuku pun,
terlalu sibuk.

Friday, November 27, 2015


As you be blown by tornado, 
would you blame the windmill? 
As you drown in a dark bluish river, 
could you point your finger to the spring?
Though the burning keeps blazing,
till when would you scold the scorching sun?

The ashes fall like snow,
the hurts keep bleeding,
the road leads to nowhere.

As though you are wandering,
forget not to keep faith.
There will be one.

Dia dah kembali pulang.


Dia macam mak aku sendiri.
Suka sangat bila aku dapat kerja dan in shaa Allah nak fly untuk training Januari ni,
dia antara orang yang bahagia bila tengok aku berjaya,
tak pernah pandang rendah bila aku jatuh.

Senyuman dia, ramah dia, masa aku jenguk di rumah dia,
makes me feel warm.

Mulianya hati dia,
tak perlu aku sebut setiap kebaikannya sebagai bahan bukti.
Cukup dengan senyuman dan kata-kata arwah,
buat aku redha dan yakin,
dia golongan yang diredhai Dia.

Allah jemput dia pun pada Saiyidul Ayyam,
buat aku rasa cemburu pula.

Takziah buat kawan baik aku sekeluarga yang mama nya baru dijemput kembali.
Keluarga ini, sinonim dengan darah daging aku sendiri.



Monday, June 1, 2015

for several moment,
let me spare some for weeping

to redeem the genuine me,
to pursue me within.

Thursday, December 25, 2014

superficial

Judge me not by superficial.
Tak kenal maka tak benci.

Expect null from me for i couldn't spare any sake.

for me inside might be darker,
for the real me might be worser.

Saturday, November 8, 2014

malu

ak baru tengok video seorang hafiz dari Narathiwat alunkan surah al Qalam di dalam penjara.
sebab dia dipenjarakan adalah passport dah habis tempoh.

dah tengok jugak video kes buli di rumah anak yatim.
seorang junior lebih kurang umur 11-13 dibuli senior seramai 7-8 orang.

cannot stop weeping till this moment!

serius rasa marah yang amat.

just that...
how could this happen to our world?
innocent people tyrannized. 
they are no one but our brothers!
but what we've done in helping them?
nothing!
laze and joking around,
occupied by silly so-called-academic stuff,
youtubing,
movieing,
shopping-wasting-money.

adoii.

mungkin sebenarnya ak rasa kecewa dan sedih.

mungkin kasihan yang amat.

mungkin malu yang sungguh-sungguh.
malu dengan Rasulullah.
macam mana nak jawab kalau Rasulullah tanya,
apa yang kamu dah buat untuk bantu saudara kamu itu?